Vara kommun är en kommun i Västra Götalands län, i före detta Skaraborgs län. Centralort är Vara. Kommunen ligger cirka 10 mil nordöst om Göteborg i de centrala delarna av landskapet Västergötland. Ån Lidan rinner från öster i en krök genom kommunen mot norr.

HR-generalist

Vara kommun, med cirka 16 000 invånare, ligger mitt på den bördiga västgötaslätten. Här finns det goda livet, hos oss är alla välkomna och här ser vi lite längre. Vi bygger för framtiden!
Vårt mod och vår inneboende styrka är en stark drivkraft i vårt arbete och för vår framgång. Vara vågar! Vi satsar på utveckling som stärker såväl kommunen som hela Skaraborg och vi investerar för kommande generationer. Vi prioriterar värdet av att arbeta utifrån uppsatta mål och visioner, personlig utveckling, kontinuerligt lärande i en god arbetsmiljö och ett tillitsbaserat ledarskap. Tillsammans gör vi varandra bra!

Vill du bli en självklar del i en grupp som jobbar tajt tillsammans, utan prestige med målet att göra varandra bra? Trivs du att arbeta med personalfrågor och är duktig på arbetsrätt, avtal och lönefrågor? Då kanske rollen som HR generalist är något för dig när vi nu söker en ny medarbetare till HR-avdelningen i Vara kommun!

HR-avdelningen är en del av Förvaltningen för utveckling och service vars ansvar sträcker sig inom hela arbetsgivarområdet. Avdelningen består av 17 medarbetare och du kommer vara en av fyra HR generalister. Vi är inne i en spännande utvecklingsfas inom HR-organisationen och söker därför dig som gärna vill delta i ett utvecklings- och förändringsarbete. Du kommer att ingå i, och vara en viktig del av, vårt arbetslag och det strategiska arbetet med att utveckla våra verksamheter och medarbetare.

Arbetsbeskrivning

Som HR generalist är ditt uppdrag att i huvudsak ansvara för Bildningsförvaltningen och vara ett stöd till chefer och ledningsgrupper inom personalområdets alla förekommande områden, såsom rekrytering, kompetensförsörjning, lönebildning, arbetsrätt, arbetsmiljö osv. Du spelar därmed en central roll i att underlätta för våra chefer att uppnå sina verksamhetsmål. I din roll är du arbetsgivarrepresentant och medverkar till en god samverkan med chefer, verksamheten och de fackliga organisationerna.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har högskoleutbildning med personal-/beteendevetenskaplig inriktning eller annan utbildning/erfarenhet som är adekvat för arbetsuppgifterna och uppdraget. För att lyckas i rollen ser vi att du har erfarenhet av brett, kvalificerat och självständigt HR-arbete. Du har god kunskap om arbetsrätt och förhandlingar, det är meriterande om du har tidigare erfarenhet att arbeta mot Skola/Bildningsförvaltningen, men inget krav.

Som person har du hög social kompetens, är strukturerad, självständig och lösningsorienterad. Du ser helheten, tänker strategiskt och har ett coachande förhållningssätt samt bidrar till att driva förändring och utveckling i organisationen. För att lyckas i rollen är det viktigt att du har förmåga att skapa ett gott samverkans- och förhandlingsklimat och ser samarbete med kollegor som en självklarhet. Detta kräver en god förståelse för mellanmänskliga relationer samt känsla för etik och personlig integritet. Du är bra på att kommunicera och uttrycka dig väl i tal och skrift.

Som vi inledande skrev så är vi ett team som jobbar tajt ihop och värdesätter varandras kompetenser och personligheter, vi lägger därför stor vikt vid personlig lämplighet.

I Vara kommun tror vi att mångfald berikar - Välkommen med din ansökan! Vara kommun vill att du skickar din ansökan via vårt rekryteringsverktyg Varbi. Du hittar sökvägen längst ner i annonsen där du loggar in och söker tjänsten. Om du av något skäl inte kan söka (t.ex. skyddad identitet), vänligen ta kontakt med annonsens kontaktperson för alternativ sökväg. I princip alla dokument som skickas in till kommunen blir allmän handling. Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.